Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij

Wtorek, 2024-04-23 ( Imieniny: Ilony, Jerzego)

BIP - Starostwo Powiatowe w Nisku - INFORMACJA DLA NGO

INFORMACJA DLA NGO

20 maja 2016 r. weszła w życie nowelizacja ustawy Prawo o stowarzyszeniach (Ustawa z dnia 25 września 2015 r. o zmianie ustawy – prawo o stowarzyszeniach oraz niektórych innych ustaw) wprowadzająca szereg istotnych, poniżej zamieszczonych zmian:

STOWARZYSZENIA REJESTROWE:

  1. Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej swoich członków. Do prowadzenia swych spraw stowarzyszenie może zatrudniać pracowników, w tym swoich członków. Statut stowarzyszenia może zawierać możliwość otrzymywania przez członków zarządu wynagrodzenia za czynności wykonywane w związku z pełnioną funkcją.
  2. W umowach między stowarzyszeniem a członkiem zarządu oraz w sporach z nim stowarzyszenie reprezentuje członek organu kontroli wewnętrznej wskazany w uchwale tego organu lub pełnomocnik powołany uchwałą walnego zebrania członków (zebrania delegatów).
  3. Zmniejszenie ilości założycieli stowarzyszenia zarejestrowanego w KRS z 15 do 7.
  4. Rejestracji nowo utworzonego stowarzyszenia w KRS dokonuje zarząd.
  5. Organ nadzoru nie opiniuje już statutu nowo powołanego podmiotu.
  6. Zarząd stowarzyszenia ma obowiązek niezwłocznie zawiadomić sąd rejestrowy o zmianie statutu. W sprawie wpisu zmiany statutu stowarzyszenia do Krajowego Rejestru Sądowego stosuje się odpowiednio zasady i tryb przewidziane dla wpisu stowarzyszenia do tego rejestru.
  7. O wpisie zmiany statutu stowarzyszenia sąd zawiadamia właściwy organ nadzorujący, przesyłając mu odpis postanowienia i tekst jednolity zmienionego statutu.

STOWARZYSZENIA ZWYKŁE:

  1. Stowarzyszenie zwykłe może we własnym imieniu nabywać prawa, w tym własność i inne prawa rzeczowe, zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozywane.
  2. Każdy członek odpowiada za zobowiązania stowarzyszenia zwykłego bez ograniczeń całym swoim majątkiem solidarnie z pozostałymi członkami oraz ze stowarzyszeniem. Odpowiedzialność ta powstaje z chwilą, gdy egzekucja z majątku stowarzyszenia zwykłego okaże się bezskuteczna.
  3. Stowarzyszenie zwykłe reprezentuje przedstawiciel reprezentujący stowarzyszenie zwykłe albo zarząd.
  4. Podejmowanie przez przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie zwykłe albo zarząd czynności przekraczających zakres zwykłego zarządu wymaga uprzedniej zgody wszystkich członków stowarzyszenia zwykłego oraz udzielenia przez nich pełnomocnictwa do dokonania tych czynności.
  5. Czynnościami przekraczającymi zakres zwykłego zarządu są w szczególności:
    • nabycie oraz zbycie nieruchomości lub prawa użytkowania wieczystego,
    • ustanowienie ograniczonego prawa rzeczowego (np. użytkowanie, zastaw, hipoteka),
    • zawarcie umowy kredytu albo pożyczki,
    • przejęcie długu, uznanie długu, zwolnienie z długu, przystąpienie do długu, zawarcie umowy poręczenia lub zawarcie innej podobnej umowy,
    • zaciągnięcie innych zobowiązań przekraczających wartość 10 000 zł.
  6. Stowarzyszenie zwykłe nie może:
    • powoływać terenowych jednostek organizacyjnych,
    • zrzeszać osób prawnych,
    • prowadzić działalności gospodarczej,
    • prowadzić odpłatnej działalności pożytku publicznego.
  7. Stowarzyszenie zwykłe uzyskuje środki na działalność ze składek członkowskich, darowizn, spadków, zapisów, dochodów z majątku stowarzyszenia oraz ofiarności publicznej. Może otrzymywać dotacje na zasadach określonych w odrębnych przepisach

Zasady tworzenia stowarzyszeń zwykłych:

Osoby w liczbie co najmniej trzech, zamierzające założyć stowarzyszenie zwykłe:

  • uchwalają regulamin działalności,
  • określający w szczególności nazwę stowarzyszenia zwykłego,
  • cel lub cele,
  • teren i środki działania,
  • siedzibę,
  • przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie zwykłe albo zarząd,
  • zasady dokonywania zmian regulaminu działalności, sposób nabycia i utraty członkostwa, a także sposób rozwiązania stowarzyszenia zwykłego

Organy w stowarzyszeniu zwykłym

  • Stowarzyszenie zwykłe, które zamierza posiadać zarząd, określa w regulaminie działalności tryb jego wyboru oraz uzupełniania składu, kompetencje, warunki ważności jego uchwał oraz sposób reprezentowania stowarzyszenia zwykłego, w szczególności zaciągania zobowiązań majątkowych.
  • Stowarzyszenie zwykłe, które zamierza posiadać organ kontroli wewnętrznej, określa w regulaminie działalności tryb jego wyboru, uzupełniania składu oraz jego kompetencje.

Rejestracja stowarzyszenia zwykłego

Przedstawiciel reprezentujący stowarzyszenie zwykłe albo zarząd składają na piśmie organowi nadzorującemu właściwemu ze względu na siedzibę stowarzyszenia zwykłego wniosek o wpis do ewidencji stowarzyszeń zwykłych dołączając:

  • regulamin działalności,
  • listę założycieli stowarzyszenia zwykłego, zawierającą ich imiona i nazwiska, datę i miejsce urodzenia, miejsce zamieszkania oraz własnoręczne podpisy założycieli,
  • imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz numer PESEL przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie zwykłe albo członków zarządu,
  • imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz numer PESEL członków organu kontroli wewnętrznej, o ile regulamin działalności przewiduje ten organ,
  • adres siedziby stowarzyszenia zwykłego.

Jeżeli wniosek o wpis składa zarząd, podpisują go wszyscy członkowie zarządu. Stowarzyszenie zwykłe powstaje i może rozpocząć działalność z chwilą wpisu do ewidencji.

Sąd rejestrowy, na wniosek organu nadzorującego lub prokuratora, może zakazać założenia stowarzyszenia zwykłego, jeżeli nie spełnia ono warunków określonych w przepisach prawa.

 

Wpis do ewidencji stowarzyszeń zwykłych

  • Organ nadzorujący dokonuje wpisu do ewidencji w terminie 7 dni od dnia:
  1. wpływu wniosku o wpis, jeżeli nie został złożony wniosek, o zakazanie działalności,
  2. uprawomocnienia się orzeczenia odrzucającego albo oddalającego wniosek.
  • Organ nadzorujący informuje niezwłocznie przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie zwykłe albo zarząd o dokonaniu wpisu do ewidencji albo bezskuteczności wniosku o wpis.
  • Stowarzyszenie zwykłe składa organowi nadzorującemu, w terminie 7 dni od dnia wystąpienia zdarzenia uzasadniającego zmianę danych, wniosek o zamieszczenie w ewidencji zmienionych danych, załączając dokumenty stanowiące podstawę zmiany.
  • Stowarzyszenie zwykłe ma obowiązek informować o zmianie adresu zamieszkania:
  1. przedstawiciela,
  2. członków zarządu,
  3. organu nadzoru.

Przekształcenie stowarzyszenia zwykłego w rejestrowe

  1. Stowarzyszenie zwykłe liczące, co najmniej siedmiu członków, może przekształcić się w stowarzyszenie.
  2. Przekształcenie stowarzyszenia zwykłego wymaga zgody wszystkich członków stowarzyszenia zwykłego, wyrażonej w drodze uchwały, zawierającej:
  • nazwę i siedzibę stowarzyszenia,
  • powołanie władz stowarzyszenia,
  • przyjęcie statutu stowarzyszenia, który stanowi załącznik do uchwały,
  • sprawozdanie finansowe stowarzyszenia zwykłego sporządzone na określony dzień w miesiącu poprzedzającym podjęcie uchwały o przekształceniu, które stanowi załącznik do uchwały.
  1. Informację o podjęciu uchwały o przekształceniu przedstawiciel reprezentujący stowarzyszenie zwykłe albo zarząd stowarzyszenia niezwłocznie podaje do publicznej wiadomości oraz zawiadamia o podjęciu tej uchwały wierzycieli stowarzyszenia zwykłego.
  2. Stowarzyszenie zwykłe zawiadamia członków o zamiarze przekształcenia nie później niż na miesiąc przed planowanym dniem podjęcia uchwały o przekształceniu.

Do zawiadomienia należy dołączyć:

  • projekt statutu stowarzyszenia,
  • informacje o aktywach i pasywach stowarzyszenia zwykłego.
  1. Przekształcenie stowarzyszenia zwykłego następuje z chwilą wpisu stowarzyszenia do Krajowego Rejestru Sądowego.
  2. Sąd rejestrowy przesyła niezwłocznie właściwemu organowi nadzorującemu odpis postanowienia o wpisie do Krajowego Rejestru Sądowego wraz z zaświadczeniem o wpisie stowarzyszenia. Właściwy organ nadzorujący z urzędu wykreśla stowarzyszenie zwykłe z ewidencji.
  3. Wniosek o wpis stowarzyszenia do Krajowego Rejestru Sądowego składają i podpisują wszyscy członkowie zarządu.
  4. Do wniosku dołącza się uchwałę o przekształceniu wraz z zaświadczeniem o wpisie stowarzyszenia zwykłego do ewidencji, wydanym nie wcześniej niż na 3 miesiące przed dniem podjęcia uchwały o przekształceniu.
  5. Stowarzyszenie zwykłe zostaje rozwiązane bez przeprowadzenia postępowania likwidacyjnego z chwilą wpisu stowarzyszenia do Krajowego Rejestru Sądowego.
  6. Z chwilą wpisu stowarzyszenia do Krajowego Rejestru Sądowego wstępuje ono we wszystkie prawa i obowiązki stowarzyszenia zwykłego, a członkowie stowarzyszenia zwykłego stają się członkami stowarzyszenia.
  7. Ujawnienie w księgach wieczystych lub rejestrach publicznych przejścia na stowarzyszenie praw ujawnionych w tych księgach lub rejestrach następuje na wniosek stowarzyszenia.
  8. Członkowie przekształcanego stowarzyszenia zwykłego odpowiadają na dotychczasowych zasadach, solidarnie ze stowarzyszeniem za zobowiązania stowarzyszenia zwykłego, powstałe przed dniem przekształcenia, przez okres roku, licząc od dnia przekształcenia. Odpowiedzialność ta powstaje z chwilą, gdy egzekucja z majątku stowarzyszenia okaże się bezskuteczna.

OBOWIĄZKI STOWARZYSZEŃ:

  1. W terminie 24 miesięcy od dnia wejścia w życie nowelizacji, stowarzyszenia działające na podstawie przepisów dotychczasowych dostosują swoje statuty do wymagań ustawy.
  2. W terminie 24 miesięcy od dnia wejścia w życie nowelizacji, stowarzyszenia zwykłe działające na podstawie przepisów dotychczasowych są obowiązane dokonać wpisu do ewidencji stowarzyszeń zwykłych. Brak wpisu skutkuje rozwiązaniem stowarzyszenia zwykłego z mocy prawa. Do dnia dokonania wpisu do ewidencji stowarzyszenia zwykłe działają na podstawie przepisów dotychczasowych.

WPIS DO EWIDENCJI KLUBÓW SPORTOWYCH

  1. Komitet założycielski klubu sportowego składa do organu nadzorującego wniosek o wpis do ewidencji wraz ze:
    • statutem,
    • listą założycieli, zawierającą imiona i nazwiska, datę i miejsce urodzenia, miejsce zamieszkania,
    • oraz własnoręczne podpisy założycieli,
    • a także informacją o adresie tymczasowej siedziby klubu sportowego.

Klub sportowy wpisany do ewidencji, w terminie 14 dni od dnia zmiany danych wpisanych do ewidencji składa wniosek do organu ewidencyjnego o dokonanie zmian w ewidencji.

Autor: Małgorzata Ślusarczyk

Metryczka

Metryczka
Wytworzono:2017-11-27 11:58przez: Małgorzata Ślusarczyk
Opublikowano:2017-11-27 00:00przez: Jarosław Zalewski
Podmiot udostępniający: Starostwo Powiatowe w Nisku
Odwiedziny:1861

Rejestr zmian

  • Brak wpisów.

Banery/Logo